Service
+31 79 368 37 50
Het maken van een website voor uw wasstraat betekent niet dat u niets hoeft te doen met social media. Uiteraard kunnen potentiële klanten alle informatie die ze nodig hebben inwinnen door uw site te bezoeken - maar... ze moeten die wél eerst vinden! En dit is waar socialmedia kanalen, zoals Facebook en Instagram, uiterst nuttig kunnen zijn.
Uw wasstraat ziet er modern en professioneel uit, heeft ook een prachtig logo - en dat is prima. Bij het plaatsen van social mediaberichten is het verstandig om uw klanten in kaart te brengen. Wie gebruikt uw wasstraat om zijn auto te wassen? Als uw klanten chauffeurs zijn die niet alleen hun auto's gebruiken om van A naar B te gaan, maar hun bolides met liefde koesteren en pimpen, dan kunt u hen aanbieden mooie foto's van hun auto´s te maken bij de carwash. Zo zorgt u ervoor dat uw bedrijf niet alleen gezien wordt als slechts een wasstraat, maar ook deel uitmaakt van het dagelijks leven dat om auto´s en de verzorging daarvan draait.
Informatie is prima, maar foto's trekken altijd meer aandacht. Als uw medewerkers instemmen met het maken van een foto van hen, kunt u deze ook plaatsen - een foto waarop een persoon is te zien, maakt de afbeeldingen realistischer en uitnodigender. In plaats van slechts een foto te maken van een poster met uw aanbieding, kunt u ook een foto plaatsen waarop te zien is dat een van uw medewerkers de poster ophangt (die op de foto duidelijk zichtbaar is). Afbeeldingen van tegoedbonnen zijn persoonlijker als de handen van de verkoper en koper zichtbaar zijn.
Bij het lanceren van een kortingsactie, informeer uw klanten niet alleen door middel van posters en op uw website, maar gebruik daarvoor ook Facebook. Op Facebook trekken de likes van vrienden potentiële klanten naar uw carwash aan, te weten klanten die nog niets van uw bestaan wisten. Vraag uw volgers ook om berichten te delen. U hoeft niets te verloten om te zorgen dat ze uw berichten delen. Loyale en enthousiaste volgers en klanten doen dat graag. Daarnaast kunt u de klanten geleidelijk aan wijzen op de verschillende voordelen die bij u verkrijgbaar zijn - bijvoorbeeld wanneer u met andere dienstverleners in de buurt samenwerkt of wanneer u autowasbonnen verkoopt.
Een extreem vieze auto komt het terrein van de wasstraat oprijden. Twee medewerkers (gemakkelijk herkenbaar aan hun shirts) kijken hem serieus aan, rollen dan de mouwen op en lopen naar hem toe. In flitsende beelden wordt getoond hoe ze de auto voorbereiden op de wasbeurt en hoe deze de wasstraat in rijdt. Uiteindelijk rijdt de auto langzaam weer naar buiten terwijl de zon op de glimmende, schone lak weerkaatst. De medewerkers bewonderen het resultaat en feliciteren elkaar met een high five. De eigenaar rijdt met een vrolijke glimlach het voorterrein af. Stop. Gebruik daarbij de meest overdreven muziek die mogelijk is (dreigend/treurig aan het begin, snel en repeterend in het middengedeelte en zo episch mogelijk aan het eind) en je hebt een video die veel mensen waarschijnlijk grappig en onvergetelijk zullen vinden.
Als u erin slaagt om mensen uw korte clips op Facebook te laten delen, zult u in een mum van tijd een groot aantal nieuwe klanten kunnen werven. Tegenwoordig kunt u met veel high-end smartphones ook ongewone trucs met video's uitvoeren - niet alleen snel en in slow motion-beelden, maar ook met de functie bewerken. Als dit te veel inspanning van u vergt, kunt u ook voor en na foto's maken (om dit te realiseren kunnen u en uw medewerkers veel tijd met auto's kunnen doorbrengen op smerige wegen). Zulke video´s zien er goed uit op Facebook. Zonder daarvoor veel moeite te doen, kunt u ook slideshow video's maken met gratis programma's - d.w.z. video's waarin foto's achter elkaar worden weergegeven. Maar over het algemeen, vinden internetgebruikers alles wat beweegt en kleurrijk is leuk.
Als u van social media gebruik wilt maken, moet u dat zeker op regelmatige basis doen en zorgen dat de berichten min of meer consistent zijn. Het komt vreemd over als klanten de ene keer formeel worden aangesproken en de andere keer op persoonlijke titel. Daarom is het ook handig als één en dezelfde persoon de berichten verzorgt. Wie dit met humor en charme doet, wordt op Facebook meestal aangeprezen. Sommige mensen houden zelfs van pagina's die voor hen irrelevant zijn als ze het volgende grappige bericht niet willen missen.
Heeft u een geboren grapjas onder uw medewerkers zitten die een vleugje humor aan uw berichten kan toevoegen, maak daar dankbaar gebruik van om daarmee uw bereik enorm te vergroten. U kunt ook hun opmerkingen op Twitter plaatsen. U moet er echter wel voor waken dat de berichten daadwerkelijk feitelijk blijven en met een onschuldige grappige noot. Als iemand namens uw bedrijf teksten post die mensen beledigen, discrimineren of kwetsen, zal dit al snel een averechts effect hebben! Zelfs persoonlijke meningen horen hier niet thuis - alle berichten moeten altijd op de wasstraat gefocust zijn.
Extra klanten werven via social media kan op snelle en efficiënte wijze worden bereikt, maar u zult er wel wat moeite voor moeten doen om daarin succes te boeken. Met een Facebook-pagina met daarop slechts acht 'likes’ en waar niets gebeurt, bereikt u niets en kan zelfs een potentiële klant doen twijfelen. Ook te weinig of saaie berichten met oninteressante of wazige foto's helpt daarbij niet. Anderzijds, trekken goede foto's, felle kleuren, ideale video's en korte, pittige of zelfs grappige teksten wel de aandacht van veel potentiële klanten online.
Mocht u geen tijd hebben om eigen artikelen te posten, of heeft u suggesties nodig, kijk dan eens op de pagina's van carwash fabrikanten. Op de Facebook en Instagram pagina´s van WashTec zijn bijvoorbeeld veel berichten die u kunt delen of gebruiken als voorbeeld voor uw eigen ideeën.